Det startet i 1958…

FAV 26.10.20-83.jpg

Elise, daglig leder

Hei, du!
Jeg er Elise, daglig leder av Fjermestad Arbeidsvarsling. Jeg har overtatt etter min morfar, Erik Fjermestad, også kjent som “gamle Erik”, i 2019. Det lå aldri i kortene, men da han var klar for å gi seg, slo det meg at dette virket jo veldig gøy - og det er det!

Artikkel i AT, 2020

Artikkel i AT, 2020

 
Nåværene daglig leder sammen med gründer, Erik Fjermestad.

Nåværene daglig leder sammen med gründer, Erik Fjermestad.

1958: Fjermestad Maskinstasjon ble skapt

Rygjavegen, mars 1999.JPG

Fjermestad Arbeidsvarsling - en 62 år lang historie

I 1958 startet Erik Fjermestad entreprenørfirmaet Fjermestad Maskinstasjon. De tre ansatte tok oppdrag fra Statens Vegvesen og private. På vinterstid brøytet de i tillegg både seint og tidligt rundt om på Jæren.

rygj mars 1991.JPG

I 1973 hadde det vært noen mindre gode år for firmaet.

Da Erik hadde et flere års langt samarbeid med Statens Vegvesen bak seg, tok han sjansen og forhørte seg med dem om de ikke trengte en maskinfører til gravemaskinen som sto parkert, med det som på den tiden het, Nærbø Maskinstasjon.

I ca 1990 hadde Erik arbeidet for Statens Vegvesen i 17 år ble forfremmet til formann på vegstasjonen. Vegstasjonen hadde ansvaret for vegvedlikehold helt i fra sør til Hellevik, nord til Klepp og øst til Bue.

På denne tiden var Vegvesenet inne i en større endring. Det trengtes noen til å ha kontroll over alle vegenes forfatning. Erik ble forfremmet til avdelingsingeniør, og fikk ansvaret for å reise rundt i distriktet for å holde et øye med hva som burde prioriteres og forbedres.

“Entreprenørene kom bare inn på kontoret mitt hos vegvesenet, så tegnet jeg en skiltplan til dem som de fikk i hånden”

Rugja mai 96.JPG

Behov for skiltplaner

For at entreprenørene skulle kunne foreta seg arbeidet langs og med veien som Erik bestilte fra Statens Vegvesen måtte de ha varslingsplaner, og disse lagte Erik. “Det var veldig travelt i den tida jeg satt å lagde og godkjente planene”, sier Erik. "Planene var mye enklere på den tiden enn hva de er nå til dags. Jeg tegnet de for hånd, med stort sett skiltnr. “110” og “106” og sendte dem av gårde på fax. Entreprenørene kom inn på kontoret mitt, så tegnet jeg en skiltplan til dem som de fikk i hånden før de gikk”

Skjermbilde.JPG

Måtte skaffe skiltplaner selv

Etterhvert ble det ikke lenger tillat å både lage og godkjenne varslingsplanene. Erik gikk derfor over til å kun godkjenne varslingsplaner og gravetillatelser og entreprenørene måtte selv til med å lage disse. Dette var på samme tidspunkt en gikk over fra å tegne varslingsplanene for hånd, til å bruke dataprogram. Erik så at dette ble en utfordring for flere entreprenører. Løsningen til mange ble å oppsøke de største entreprenørene i bransjen, som tok seg godt betalt.

Fjermestad Arbeidsvarslings daglige ledere

IMG_10872.jpg

En hobby i pensjonisttilværelsen

I 2008 pensjonerte Erik seg i Statens Vegvesen, og startet opp Fjermestad Arbeidsvarsling. Her lagde han varslingsplaner og gravetillatelser og sendte disse til godkjenning til gjeldene vegmyndighet. Han hadde en stor kundemasse, men ville ikke ha et for stort nivå, det var trossalt bare en hobby. I 2019 var det på tid å trappe ned, og barnebarnet Elise Bjelland overtok den daglige driften. Selskapet leverer fortsatt det samme som før - arbeidsvarslingsplaner og gravetillatelser til entreprenører, kommuner, byggefirmaer osv. over hele Norge.

 

Noen av bildene fra denne siden er hentet fra diverse utgaver av Rygjabladet